תוכנית עסקית להצלחה - איך בונים תוכנית עסקית שתעבוד בשבילכם
תקופה ארוכה אתם מגלגלים רעיון ביחס למוצר שעוד לא קיים בשוק או שירות שיהיה לו ביקוש רב.
יש בכם תשוקה לפרוץ קדימה, לשכור משרד, או להתחיל מסע פרסום.
אבל, לפני שאתם קופצים למים, חשוב שתדעו שמרכיב חיוני בהצלחתכם הוא התוכנית העסקית שתכינו, אותה מפת דרכים כלכלית שתכוון אתכם נכון,
שלב אחר שלב, ביצירת הפרויקט שלכם. רק בעזרת התוכנית העסקית תדעו לכמה כסף תזדקקו, כמה זמן תצטרכו להשקיע, מהיכן להתחיל, ואיך להמשיך בעשייה.
אבל – תשאלו בצדק – איך נוכל לגבש תוכנית עסקית אם אין לנו יֶדע בעסקים או בשיווק?
אז הנה כמה טיפים למתכננים להשתלב בזירה העסקית.
תוכנית עסקית מבוססת על מחקר מעמיק ועל סקר שוק שנועדו לבחון את הכדאיות של העסק שלכם, ובאיזה שוק הוא פועל.
לכן, חשוב שתבררו מי הם השחקנים החזקים בענף ומי מהם המתחרים הישירים והעקיפים שלכם, מהו התימחור הנהוג לגבי מוצר או שירות דומה לזה שלכם,
עם מי תוכלו ליצור שיתוף פעולה אסטרטגי על מנת להצליח, מי קהל היעד שלכם ומה מאפיין אותו, מה מחזור המכירות הממוצע של עסקים באותו תחום, ואיזו אסטרטגיה תנקטו בעסק שלכם.
טיפ: זִכרו – כל נתון שאתם אוספים יכול לשמש בסיס מצוין לקבלת החלטות עסקיות בהמשך הדרך.
לרוב מכינים שתי תוכניות עסקיות: תוכנית עסקית אחת פנימית, המיועדת לכם ולגורמים עימם אתם מקיימים קשרים בתוך העסק,
ותוכנית עסקית חיצונית, המיועדת למשקיעים, אשר כוללת מידע רלבנטי, כגון תחזית פיננסית.
בשתי התוכניות, החזון העסקי שלכם תופס תפקיד חשוב, ולכן עליכם לנסחו בצורה ברורה, כולל הגדרת מטרות קצרות-טווח ומטרות ארוכות-טווח.
היעדים שתציבו לעצמכם יסייעו לכם לכוון את העסק נכון, על פי תקציב ולוחות זמנים ריאליים, ולהתמקד במטרות קונקרטיות, בין אם מדובר בהרחבת קהל היעד ובין בהוספת מוצרים למלאי.
טיפ: הדגישו במיוחד את היתרון התחרותי שלכם בענף, והשקיעו בפירוט המוצרים/השירותים, קניין רוחני שיש לכם, פלטפורמות וכלים בהם משתמש העסק כדי לצמוח, ואילו בעיות העסק פותר או איזה שירות אשר עונה על צורך ממשי בתעשייה הוא מציע.
זִכרו שתוכנית עסקית כוללת גם תהליך שממנו אפשר לגזור דרכי ביצוע. למשל, מתחילים בגיוס כוח אדם, ממשיכים בהטמעת מערכות טכנולוגיות,
ועוברים לשיווק, לפיתוח, לפרסום וכדומה. עליכם להציג מיתווה של ההתנהלות העסקית, הפיננסית והשיווקית שלכם. השאירו לעצמכם מרחב תימרון כך שתוכלו להתאים את התוכנית העסקית לצורכי השוק המשתנים.
במילים אחרות, התוכנית העסקית צריכה לתאר בפירוט כיצד תוכלו להתקדם לקראת השגת היעדים והמטרות, כמה כסף יהיה עליכם להשקיע,
ומה עליכם לעשות לשם כך.
טיפ: יש להביא בחשבון הזדמנויות עסקיות שיצוצו לאורך הדרך, ולכן יש לעדכן את התוכנית העסקית מעת לעת, לפי הצורך.
חשוב! תוכנית עסקית מיועדת לבעלי עסק בהתהוות, אבל גם עסקים קיימים אשר מעוניינים להתרחב או להשתדרג יכולים להסתייע בה.
לימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה מציעים לכם מערך תומך בעת ההסבה המקצועית – ייעוץ לימודים, קורסים מעשיים לבניית תיק עבודות, וכל מה שנחוץ לכם לצורך נחיתה רכה בתחום עיסוק חדש.
יש בכם תשוקה לפרוץ קדימה, לשכור משרד, או להתחיל מסע פרסום.
אבל, לפני שאתם קופצים למים, חשוב שתדעו שמרכיב חיוני בהצלחתכם הוא התוכנית העסקית שתכינו, אותה מפת דרכים כלכלית שתכוון אתכם נכון,
שלב אחר שלב, ביצירת הפרויקט שלכם. רק בעזרת התוכנית העסקית תדעו לכמה כסף תזדקקו, כמה זמן תצטרכו להשקיע, מהיכן להתחיל, ואיך להמשיך בעשייה.
אבל – תשאלו בצדק – איך נוכל לגבש תוכנית עסקית אם אין לנו יֶדע בעסקים או בשיווק?
אז הנה כמה טיפים למתכננים להשתלב בזירה העסקית.
לפני הכל – סקר שוק
תוכנית עסקית מבוססת על מחקר מעמיק ועל סקר שוק שנועדו לבחון את הכדאיות של העסק שלכם, ובאיזה שוק הוא פועל.
לכן, חשוב שתבררו מי הם השחקנים החזקים בענף ומי מהם המתחרים הישירים והעקיפים שלכם, מהו התימחור הנהוג לגבי מוצר או שירות דומה לזה שלכם,
עם מי תוכלו ליצור שיתוף פעולה אסטרטגי על מנת להצליח, מי קהל היעד שלכם ומה מאפיין אותו, מה מחזור המכירות הממוצע של עסקים באותו תחום, ואיזו אסטרטגיה תנקטו בעסק שלכם.
טיפ: זִכרו – כל נתון שאתם אוספים יכול לשמש בסיס מצוין לקבלת החלטות עסקיות בהמשך הדרך.
תוכנית עסקית פנימית וחיצונית
לרוב מכינים שתי תוכניות עסקיות: תוכנית עסקית אחת פנימית, המיועדת לכם ולגורמים עימם אתם מקיימים קשרים בתוך העסק,
ותוכנית עסקית חיצונית, המיועדת למשקיעים, אשר כוללת מידע רלבנטי, כגון תחזית פיננסית.
בשתי התוכניות, החזון העסקי שלכם תופס תפקיד חשוב, ולכן עליכם לנסחו בצורה ברורה, כולל הגדרת מטרות קצרות-טווח ומטרות ארוכות-טווח.
היעדים שתציבו לעצמכם יסייעו לכם לכוון את העסק נכון, על פי תקציב ולוחות זמנים ריאליים, ולהתמקד במטרות קונקרטיות, בין אם מדובר בהרחבת קהל היעד ובין בהוספת מוצרים למלאי.
טיפ: הדגישו במיוחד את היתרון התחרותי שלכם בענף, והשקיעו בפירוט המוצרים/השירותים, קניין רוחני שיש לכם, פלטפורמות וכלים בהם משתמש העסק כדי לצמוח, ואילו בעיות העסק פותר או איזה שירות אשר עונה על צורך ממשי בתעשייה הוא מציע.
התייחסו לתהליכים
זִכרו שתוכנית עסקית כוללת גם תהליך שממנו אפשר לגזור דרכי ביצוע. למשל, מתחילים בגיוס כוח אדם, ממשיכים בהטמעת מערכות טכנולוגיות,
ועוברים לשיווק, לפיתוח, לפרסום וכדומה. עליכם להציג מיתווה של ההתנהלות העסקית, הפיננסית והשיווקית שלכם. השאירו לעצמכם מרחב תימרון כך שתוכלו להתאים את התוכנית העסקית לצורכי השוק המשתנים.
במילים אחרות, התוכנית העסקית צריכה לתאר בפירוט כיצד תוכלו להתקדם לקראת השגת היעדים והמטרות, כמה כסף יהיה עליכם להשקיע,
ומה עליכם לעשות לשם כך.
טיפ: יש להביא בחשבון הזדמנויות עסקיות שיצוצו לאורך הדרך, ולכן יש לעדכן את התוכנית העסקית מעת לעת, לפי הצורך.
חשוב! תוכנית עסקית מיועדת לבעלי עסק בהתהוות, אבל גם עסקים קיימים אשר מעוניינים להתרחב או להשתדרג יכולים להסתייע בה.
לימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה מציעים לכם מערך תומך בעת ההסבה המקצועית – ייעוץ לימודים, קורסים מעשיים לבניית תיק עבודות, וכל מה שנחוץ לכם לצורך נחיתה רכה בתחום עיסוק חדש.