הרנסנס בשיאו באירופה
דוד איבגי
מרצה לאמנות ואוצר
לצד לרנסנס האיטלקי, מתפתחים טעם וסגנון שונים באזורים שמצפון להרי האלפים – גרמניה, פלנדריה ודוכסיות צרפת. סגנונות מגוונים ועשירים אלה משלימים את תמונת הרנסנס ומציגים דרכים אחרות שבהן האדם רואה את עצמו ואת מקומו בעולם.
התכנית - סמסטר ב
"הגבירה והחד־קרן"
האמנות בארצות השפלה כשילוב רעיונות ההומניזם החדש עם מסורת הציור הגותית הבין־לאומית בחצרות הדוכסים.
"הדקדוק הפנימי"
יאן ואן אייק, הנציג המובהק של הציור הפלמי במאה ה־15, מלמד אותנו פרק בהתבוננות ובתיאור המציאות.
חמלה וייסורים
הכיוון האי־רציונלי באמנות הפלמית מצא ביטויו בציוריו מלאי הרגש של מתיאס גרינוולד, ובמיוחד ביצירתו המונומנטלית "אלטאר אייזנהיים".
"גן התענוגות הארציים"
דמיונו חסר הגבולות של הירונימוס בוש ברא עולם פנטסטי כמטפורה לטבע האנושי. כיצד יש להתבונן, לפענח ולהבין את דימויו החידתיים?
״צייר האיכרים״
ציוריו של פיטר ברויגל פורשים לפנינו תמונת מציאות תמימה לכאורה של חיי יום־יום, אך תמונה זו טומנת בחובה רעיונות חברתיים והומניים חדשים.
קלאסיקה צפונית
אלברכט דירר מגשר ומחבר בין הרנסנס האיטלקי לזה שמעבר לאלפים. תפיסתו הרחבה ומחקריו הרבים הקנו לו את הכינוי "לאונרדו של הצפון".
למלכים בלבד
הציור והפיסול בצרפת במאות ה־14–16 שוזרים את השפעת הרנסנס באיטליה עם זו שבפלנדריה, ויוצרים סגנון ייחודי המתאים לחצרות המלכים ולטירות הפאר.
נשים באמנות הרנסנס
האם היו נשים שהתבלטו בעולם האמנות? מדוע אין שומעים עליהן? על מקומן של הנשים בחברה ובאמנות, ועל תפקידן בחיי הרוח בתקופת הרנסנס.