בין המאה ה־14 ל־16 נרשם באיטליה אחד מן הפרקים המרהיבים בתרבות אירופה והמערב.
חידושים טכנולוגיים, מסעות, תגליות וחשיבה חופשית שָבו והעמידו את האדם במרכז, הולידו
יצירות שהיו לשיא אמנותי של כל הזמנים והניחו תשתית שעל בסיסה צמחה אמנות אירופה
במאות שלאחר מכן.
התכנית - סמסטר ב
איך בונים כיפה? (מבוא לרנסנס)
מהו הרנסנס? מיהם מחולליו? מה היו הגורמים להולדתו? למה במאה ה־14? ומדוע דווקא שם? על האדם, הרוח והאדריכלות ברנסנס באיטליה.
צייר לי כבשה – הולדת הציור ברנסנס
דוצ'ו מסיינה וג'וטו מפירנצה מציינים את שתי המגמות באמנות המאה ה־14 באיטליה – הנוסח הביזנטי במיטבו, מול החדשנות בציוריו של ג'וטו.
התיאור הנכון
אמני המאה ה־15 הביאו חידושים גדולים בדרכם לנסח מחדש את תפיסת המציאות על אור וצל, על אנטומיה, ומעל לכול – על הפרספקטיבה.
עתיקות חדשות
הגילוי מחדש של האמנות הרומית העתיקה היה לאמני המאה ה־15 אתגר ומקור השראה כאחד. כיצד מחברים בין אמונה נוצרית לאמנות אלילית?
הפיסול המתעורר
השחרור ההדרגתי מתפיסות ישנות של התבליט והפיסול, הוליד יצירות מופת מסדנאותיהם של אמני פיזה ופירנצה.
"על הסוס"
הפיסול ההיקפי ומלא ההבעה של דונטלו מסכם ומבטא במלואם את חידושי הפיסול של המאה ה־15 ואת רוח האדם ברנסנס.
אסכולת סיינה
הכיוון שהתווה דוצ'ו בסיינה במאה ה־14, פרח והיה במאה ה־15 לסגנון פרטני, צבעוני ועשיר, בשונה מהכיוון שהתפתח בפירנצה.
פרימוורה
סנדרו בוטיצ'לי מציב דרך אלטרנטיבית, אישית ורוחנית למגמות הקלאסיות שהחלו לשלוט בציור האיטלקי בסוף המאה ה־15, אך זו התבטאה במלוא השפעתה רק בשלהי המאה ה־19.